Historik

Historik

Spiffbet grundades 2011 och bedrev då avancerad arbitragehandel inom betting med
automatiserad orderhantering.

Programvaran utvecklades till en bettingbörs, vilken lanserades i betaversion år 2012. Spiffbet reglerades av Maltas spelmyndighet (MGA). Under fotbolls-VM 2014 gjordes Spiffbet en skarp lansering av bettingbörsen, SpiffIndex Exchange, mot en större spelarbas.

I april 2015 listades Spiffbet på Nasdaq First North Growth Market och tog i samband med detta in 13,5 miljoner kronor i en spridningsemission. Utveckling av konsumentorienterade produkter (Take5) påbörjades som ett led att öka likviditeten på bolagets bettingbörs. 19

Under 2017 och 2018 omfokuserades verksamheten. Arbetet med bettingbörsen pausades,
varför Bolaget avvecklade den maltesiska exchange-licensen som utfärdades 2013 av MGA.
Produkten Take5 vidareutvecklades och avtal tecknades med ett flertal spelbolag om att lansera produkten.

I augusti 2018 förvärvades en portfölj med 30 traditionella kasinospel gjorda för desktop med
ambitionen att modernisera spelen.

I juli 2019 förvärvades spelutvecklingsföretaget STHLM Gaming Sweden AB, vilket gav Spiffbet ett intäktsflöde samt en leverantörsrelation till Relax Gaming och Kindred.

Under 2020 har Spiffbet investerat i en externt producerad välbeprövad spelplattform, vilket gett verksamheten ett tekniskt lyft. Därtill har Spiffbet fullföljt avsiktsförklaringen från i höstas och tecknat avtal med spelutvecklaren Copacabana Gaming i Latinamerika om att skapa ett samriskföretag för produktion av spel som levereras via Spiffbets plattform. Spiffbet har även skrivit avtal med två externa leverantörer av spel, Lady Luck Games och MrSlotty samt för löpande diskussioner med andra spelleverantörer, vilket underlättas av den nyförvärvade tekniska plattformen.

Under våren 2020 breddades verksamheten till att också omfatta ett B2C segment i form av operatörsverksamheten och Metal Casino. Förvärvet av Metal Casino slutfördes i juni 2020 och är det första steget i Spiffbets strategi att bli lokomotivet i den pågående konsolideringen av spelmarknaden.